Wycena marki i znaku towarowego
Szacuje się, że aktywa niematerialne stanowią od 50% do 90% wartości przedsiębiorstwa (w zależności od branży i rynku). Wiedza na temat wartości marki i znaku towarowego umożliwia zwiększenie efektywności zarządzania marketingowego i planowania strategicznego w całej firmie.Ze względu na zawiłość polskich regulacji rachunkowych, proces wyceny wymaga jednak rozległej wiedzy i sporego nakładu pracy. Eksperci Grupy Trinity S.A. posiadają odpowiednie kompetencje i wieloletnie doświadczenie w weryfikacji wartości aktywów niematerialnych i prawnych, dzięki czemu proponowane przez nich rozwiązania prowadzą do maksymalnego wykorzystania potencjału raportowanej marki,przekładającego się na wartość całego przedsiębiorstwa.
Rekomendują nas:
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako rzetelnego i kompetentnego partnera w biznesie." Wojciech Kaźmierczak, Prezes Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako kompetentego i wiarygodnego partnera." Adam Tlatlik, Prezes Zarządu
"Z przyjemnością polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym firmom." Małgorzata Staroń-Kawka, Z-ca Dyrektora Pionu księgowości ds. podatków.
"Zachęcamy do podejmowania współpracy z Grupą Trinity S.A. w zakresie wyceny marek." Tomasz Król, Prezes Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako rzetelną firmę i specjalistów w zakresie wycen przedsiębiorstw." Paweł Pupin, Prezes Zarządu
„Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako kompetentnego partnera biznesowego.” Łukasz Kabaciński, Prezes Zarządu
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. w oparciu o doświadczenie oraz efekty." Leszek Jastrzębski, Prezes Zarządu
"Polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki." Małgorzata Skoczek-Żero, Prezes Zarządu
"Uznajemy Grupę Trinity S.A. za godną polecenia innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki", Marek Kotkiewicz
"Rekomendujemy Grupę Trinity S.A. jako godną zaufania firmę świadczącą usługi na najwyższym poziomie." Krzysztof Dubiel, Członek Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako ekspertów w zakresie przeprowadzania wycen" Grzegorz Jankowski, Prezes Zarządu
„Rekomenduję współpracę z Grupą Trinity S.A. w oparciu o rzetelność i świadczenie usług na najwyższym poziomie.” Tomasz Czeszejko-Sochacki, Prezes Zarządu
"Stały kontakt i zaangażowanie analityków Grupy Trinity S.A. pozwoliły na szybką i efektywną realizację zlecenia" Jacek Pilch, Prezes Zarządu
„Projekty inwestycyjne realizowane przez Grupę Trinity S.A. są bardzo obiecujące, a skala działania jest godna podziwu." Tomasz Moroz, Prezes Zarządu
"Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję ze współpracy z Grupą Trinity S.A., której usługi szczerze polecamy innym przedsiębiorcom." Tomasz Woźniak, Prezes Zarządu
"Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję z przebiegu współpracy z Grupą Trinity S.A." Piotr Fortuna, Dyrektor Finansowy
Korzyści z wyceny marki i znaku towarowego:
- oszacowanie korzyści, jakie wynikają z tytułu posiadania marki w portfolio przedsiębiorstwa i praw do niej,
- zwiększenie wolumenu sprzedaży poprzez popularność produktu wśród lojalnych konsumentów,
- powiększenie marży na poszczególnych produktach,
- polepszenie aktywów bilansu,
- zarządzanie i kontrola efektywnością marki, ustalenie opłat za jej wykorzystywanie,
- ustalenie realnej wartości marki przy procesie jej sprzedaży.
Jak przebiega proces wyceny marki i znaku towarowego?
Co otrzymuje klient?
Podmiot zlecający wycenę otrzymuje raport zawierający:
- charakterystykę przedmiotu wyceny oraz jej celu,
- opis i uzasadnienie wyboru danej metody wyceny,
- wycenę przeprowadzoną wytypowanymi wcześniej metodami oraz ostateczną wartość marki.
W jaki sposób dokonuje się wyceny marki i znaku towarowego?
Wycenę wartości marki i znaku towarowego sporządzamy najczęściej przy użyciu trzech kluczowych metod:
- metody korzyści ekonomicznych (określa wartość marki na podstawie prognozowanych przepływów pieniężnych, generowanych dzięki marce),
- metody premii cenowej (polega na porównaniu dochodów wytworzonych przez markę z dochodami, jakie można byłoby osiągnąć oferując podobny produkt, oznaczony mniej rozpoznawalną marką),
- metody opłat licencyjnych (opiera się na ustaleniu wysokości opłaty licencyjnej, jaką ponosiłby użytkownik znaku w zamian za prawo do korzystania z marki, gdyby go nie posiadał).
Wybór konkretnej metody uzależniony jest od celu wyceny, a także od oczekiwań zleceniodawcy. Przykładowo, gdy cel związany będzie z transakcją rynkową, istotnym elementem wyceny będą argumenty negocjacyjne, uregulowania potencjalnego kontraktu i wyniki analizy ryzyka, wyznaczające obszar potencjalnej wartości.
Wycena marki a optymalizacja podatkowa
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem znak towarowy jest klasyfikowany jako wartość niematerialna i prawna, w związku z czym podlega on amortyzacji. Wykorzystując proces optymalizacji, firma może zyskać nawet 19% jego wartości w postaci korzyści podatkowych. Jeśli zatem znak warty jest 1 500 000 pln, można otrzymać z tego tytułu 285 000 pln.
Optymalizacja może zostać przeprowadzona na kilka sposobów, jednak najczęściej bazuje ona na transferze znaku towarowego z dotychczasowego majątku firmy do podmiotu zależnego. Wykorzystuje się w tym celu rozmaite struktury podatkowe, które mogą bazować zarówno na polskich podmiotach (np. spółka komandytowo-akcyjna), jak i zagranicznych. Metodologię zawsze dobiera się indywidualnie wskutek gruntownej analizy konkretnego przypadku.
Podstawę tego procesu zawsze stanowi wycena marki, ponieważ to od jej wysokości będzie zależało, czy działanie jest opłacalne dla danego podmiotu. Jednocześnie pozwoli ona dokładnie określić, ile firma zyska, decydując się na takie rozwiązanie.
Kontakt:
> Indywidualne podejście > Kompleksowe usługi > Wykwalifikowana kadra |
Grupa Trinity S.A. Rynek 7, 50-106 Wrocław Telefon: +48 (71) 330 74 99 |
Nasi eksperci w mediach:
Najczęściej zadawane pytania:
W jaki celu warto wyceniać markę?
Wiedza dotycząca wartości marki przynosi szczególne korzyści, gdy:
- jest wykorzystywana przy analizach strategicznych i inwestycyjnych: opcjach strategicznych, programach restrukturyzacji, projektach inwestycyjnych,
- sprzedawane są umowy licencyjne odnoszące się do korzystania z określonych praw do znaku itp.,
- występują potrzeby bilansowe i podatkowe: aktualizacja wartości bilansowej aktywów, wycena udziałów i akcji (w tym udziałów w spółkach zależnych), ustalenie warunków umów pomiędzy podmiotami powiązanymi (cen transferowych),
- występują potrzeby kredytowe: zabezpieczenie kredytu na akcjach lub udziałach oraz wartościach niematerialnych.
Ile kosztuje wycena marki?
Koszt przeprowadzenia wyceny marki zawsze jest ustalany indywidualnie na bazie specyfiki firmy oraz stopnia skomplikowania struktury produktów sygnowanych danym znakiem towarowym. Dzięki temu z usług Grupy Trinity S.A. korzystają zarówno mikroprzedsiębiorstwa, jak i duże spółki giełdowe.
Ile trwa wycena marki?
Termin realizacji wyceny marki przez ekspertów Grupy Trinity S.A. to minimum 14 dni roboczych liczonych od otrzymania kompletu wymaganych dokumentów.
Czy markę lub znak towarowy wypracowany we własnym zakresie można po dokonanej wycenie przeszacować?
Nie, zabraniają tego przepisy prawne dotyczące rachunkowości. Zwiększenia kapitałów własnych można jednak dokonać pośrednio, za pomocą odpowiednich transakcji kapitałowych.
Czy raport z wyceny marki jest dokumentem uznawanym przez organy skarbowe?
Żadne przepisy prawne nie regulują wymaganej zawartości raportów z wyceny. Z tego powodu sporządzający raport nie może ponosić odpowiedzialności za ewentualne nie uznanie informacji w nim zawartych przez organy skarbowe.
Wycena opcji menedżerskich
Opcje menedżerskie, a właściwie programy akcji pracowniczych tworzone dla kadry kierowniczej, w naturalny sposób wiążą los menedżerów z firmą. Możliwość zakupu akcji na preferencyjnych warunkach motywuje ich, jako przyszłych akcjonariuszy, do sprawniejszego zarządzania przedsiębiorstwem, co przekłada się na wzrost wartości spółki. Opcje muszą być odpowiednio uwzględnione w księgach rachunkowych, co zapewnia zgodność w sprawozdaniach finansowych, a jednocześnie bezpieczeństwo w trakcie kontroli. Zespół analityków Grupy Trinity S.A. charakteryzuje w tym zakresie indywidualne podejście, które pozwala optymalnie realizować cele biznesowe zleceniodawcy.
Rekomendują nas:
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako rzetelnego i kompetentnego partnera w biznesie." Wojciech Kaźmierczak, Prezes Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako kompetentego i wiarygodnego partnera." Adam Tlatlik, Prezes Zarządu
"Z przyjemnością polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym firmom." Małgorzata Staroń-Kawka, Z-ca Dyrektora Pionu księgowości ds. podatków.
"Zachęcamy do podejmowania współpracy z Grupą Trinity S.A. w zakresie wyceny marek." Tomasz Król, Prezes Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako rzetelną firmę i specjalistów w zakresie wycen przedsiębiorstw." Paweł Pupin, Prezes Zarządu
„Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako kompetentnego partnera biznesowego.” Łukasz Kabaciński, Prezes Zarządu
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. w oparciu o doświadczenie oraz efekty." Leszek Jastrzębski, Prezes Zarządu
"Polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki." Małgorzata Skoczek-Żero, Prezes Zarządu
"Uznajemy Grupę Trinity S.A. za godną polecenia innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki", Marek Kotkiewicz
"Rekomendujemy Grupę Trinity S.A. jako godną zaufania firmę świadczącą usługi na najwyższym poziomie." Krzysztof Dubiel, Członek Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako ekspertów w zakresie przeprowadzania wycen" Grzegorz Jankowski, Prezes Zarządu
„Rekomenduję współpracę z Grupą Trinity S.A. w oparciu o rzetelność i świadczenie usług na najwyższym poziomie.” Tomasz Czeszejko-Sochacki, Prezes Zarządu
"Stały kontakt i zaangażowanie analityków Grupy Trinity S.A. pozwoliły na szybką i efektywną realizację zlecenia" Jacek Pilch, Prezes Zarządu
„Projekty inwestycyjne realizowane przez Grupę Trinity S.A. są bardzo obiecujące, a skala działania jest godna podziwu." Tomasz Moroz, Prezes Zarządu
"Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję ze współpracy z Grupą Trinity S.A., której usługi szczerze polecamy innym przedsiębiorcom." Tomasz Woźniak, Prezes Zarządu
"Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję z przebiegu współpracy z Grupą Trinity S.A." Piotr Fortuna, Dyrektor Finansowy
Korzyści z właściwej wyceny opcji menedżerskich:
W przypadku wyceny opcji menedżerskich kluczowe jest precyzyjne określenie wartości, co zapewnia zgodność w sprawozdaniach finansowych spółki i pozwala uniknąć tworzenia kolejnych korekt.
Skuteczna wycena zapewnia również bezpieczenstwo w trakcie kontroli oraz audytów prowadzonych przez organy zewnętrzne.
Jak przebiega proces wyceny opcji menedżerskich:
Co otrzymuje klient?
Podmiot zlecający wycenę otrzymuje raport zawierający:
- charakterystykę programu opcji pracowniczych,
- opis i uzasadnienie wyboru danej metody szacowania wartości opcji,
- wycenę opcji przyznawanych pracownikom wybraną wcześniej metodą.
W jaki sposób dokonujemy wyceny opcji menedżerskich?
Do wyceny opcji menedżerskich stosujemy trzy modele:
- model Blacka - Scholesa - Mertona: przeznaczony do wyceny opcji europejskich na akcje będących przedmiotem obrotu giełdowego,
- modele sieciowe: polegające na oszacowaniu przyszłych ścieżek, po których może podążać cena akcji,
- model symulacji Monte Carlo: opiera się na utworzeniu dużej liczby przebiegów ceny instrumentu bazowego (przebieg oznacza zbiór cen w danych punktach czasowych).
Decyzja o wyborze odpowiedniej metody zostaje podjęta po dokładnym zapoznaniu się ze specyfiką opracowanego programu i oczekiwań klienta.
Kontakt
> Indywidualne podejście > Kompleksowe usługi > Wykwalifikowana kadra |
Grupa Trinity S.A. Rynek 7, 50-106 Wrocław Telefon: +48 (71) 330 74 99 |
Nasi eksperci w mediach:
FAQ
W jaki celu warto wyceniać markę?
Wiedza dotycząca wartości marki przynosi szczególne korzyści, gdy:
- jest wykorzystywana przy analizach strategicznych i inwestycyjnych: opcjach strategicznych, programach restrukturyzacji, projektach inwestycyjnych,
- sprzedawane są umowy licencyjne odnoszące się do korzystania z określonych praw do znaku itp.,
- występują potrzeby bilansowe i podatkowe: aktualizacja wartości bilansowej aktywów, wycena udziałów i akcji (w tym udziałów w spółkach zależnych), ustalenie warunków umów pomiędzy podmiotami powiązanymi (cen transferowych),
- występują potrzeby kredytowe: zabezpieczenie kredytu na akcjach lub udziałach oraz wartościach niematerialnych.
Ile kosztuje wycena marki?
Koszt przeprowadzenia wyceny marki zawsze jest ustalany indywidualnie na bazie specyfiki firmy oraz stopnia skomplikowania struktury produktów sygnowanych danym znakiem towarowym. Dzięki temu z usług Grupy Trinity S.A. korzystają zarówno mikroprzedsiębiorstwa, jak i duże spółki giełdowe.
Ile trwa wycena marki?
Termin realizacji wyceny marki przez ekspertów Grupy Trinity S.A. to minimum 14 dni roboczych liczonych od otrzymania kompletu wymaganych dokumentów.
Czy markę lub znak towarowy wypracowany we własnym zakresie można po dokonanej wycenie przeszacować?
Nie, zabraniają tego przepisy prawne dotyczące rachunkowości. Zwiększenia kapitałów własnych można jednak dokonać pośrednio, za pomocą odpowiednich transakcji kapitałowych.
Czy raport z wyceny marki jest dokumentem uznawanym przez organy skarbowe?
Żadne przepisy prawne nie regulują wymaganej zawartości raportów z wyceny. Z tego powodu sporządzający raport nie może ponosić odpowiedzialności za ewentualne nie uznanie informacji w nim zawartych przez organy skarbowe.
Obowiązki informacyjne spółek publicznych
Czym są obowiązki informacyjne?
Spółki, które wprowadziły własne papiery wartościowe do obrotu giełdowego są prawnie zobligowane do odpowiedniego komunikowania się z pozostałymi uczestnikami rynku.
W ramach obowiązków informacyjnych emitenci muszą przekazywać Komisji Nadzoru Finansowego, Giełdzie Papierów Wartościowych i do wiadomości publicznej informacje, które mają wpływ na ich sytuację gospodarczą, majątkową i finansową lub wartość instrumentów finansowych.
Informacje te są przekazywane w zależności od rynku za pomocą dedykowanych systemów ESPI i EBI w dwóch formach: raportów bieżących, informujących o aktualnych wydarzeniach w życiu spółki, oraz okresowych, pokazujących sytuację finansowo-gospodarczą podmiotu.
Jaki jest cel:
Celem działań jest wypełnianie narzuconych obowiązków zgodnie z założonymi normami w taki sposób, by przedstawiały one emitenta w jak najkorzystniejszym świetle.
Korzyści z wdrożenia:
Poprawne komunikowanie się z rynkiem w formie raportów bieżących i okresowych ma kluczowe znaczenie w budowaniu zaufania między emitentem a pozostałymi uczestnikami rynku. To ono w dużej mierze świadczy o wiarygodności, dlatego należy do najważniejszych narzędzi w dialogu z inwestorami.
Co oferujemy?
-
Zorganizowanie pracy jednostki odpowiedzialnej za wypełnianie obowiązków informacyjnych:
- stworzenie regulaminu przekazywania informacji do raportów bieżących i okresowych,
- stworzenie regulaminu obiegu informacji poufnych.
-
Szkolenia:
- szkolenia dla pracowników spółki z zakresu wykonywania obowiązków informacyjnych i zachowania poufności posiadanych informacji,
- szkolenia z zakresu obsługi systemu ESPI/EBI.
- Wsparcie w bieżącym wypełnianiu obowiązków informacyjnych:
- bieżące informowanie o zmianach prawnych w obszarze wykonywania obowiązków informacyjnych oraz aktualizacja regulaminów w oparciu o zachodzące zmiany,
- pomoc w identyfikowaniu zdarzeń powodujących konieczność wysłania raportu,
- weryfikacja treści i zakresu raportów bieżących pod względem zgodności zobowiązującymi przepisami prawa,
- weryfikacja raportów okresowych pod względem zawarcia w nich wszystkich obowiązkowych informacji, a także ich zgodności z wymaganiami odpowiednich przepisów prawa.
Kontakt
Publikacje
FAQ
W jaki celu warto wyceniać markę?
Wiedza dotycząca wartości marki przynosi szczególne korzyści, gdy:
- jest wykorzystywana przy analizach strategicznych i inwestycyjnych: opcjach strategicznych, programach restrukturyzacji, projektach inwestycyjnych,
- sprzedawane są umowy licencyjne odnoszące się do korzystania z określonych praw do znaku itp.,
- występują potrzeby bilansowe i podatkowe: aktualizacja wartości bilansowej aktywów, wycena udziałów i akcji (w tym udziałów w spółkach zależnych), ustalenie warunków umów pomiędzy podmiotami powiązanymi (cen transferowych),
- występują potrzeby kredytowe: zabezpieczenie kredytu na akcjach lub udziałach oraz wartościach niematerialnych.
Ile kosztuje wycena marki?
Koszt przeprowadzenia wyceny marki zawsze jest ustalany indywidualnie na bazie specyfiki firmy oraz stopnia skomplikowania struktury produktów sygnowanych danym znakiem towarowym. Dzięki temu z usług Grupy Trinity S.A. korzystają zarówno mikroprzedsiębiorstwa, jak i duże spółki giełdowe.
Ile trwa wycena marki?
Termin realizacji wyceny marki przez ekspertów Grupy Trinity S.A. to minimum 14 dni roboczych liczonych od otrzymania kompletu wymaganych dokumentów.
Czy markę lub znak towarowy wypracowany we własnym zakresie można po dokonanej wycenie przeszacować?
Nie, zabraniają tego przepisy prawne dotyczące rachunkowości. Zwiększenia kapitałów własnych można jednak dokonać pośrednio, za pomocą odpowiednich transakcji kapitałowych.
Czy raport z wyceny marki jest dokumentem uznawanym przez organy skarbowe?
Żadne przepisy prawne nie regulują wymaganej zawartości raportów z wyceny. Z tego powodu sporządzający raport nie może ponosić odpowiedzialności za ewentualne nie uznanie informacji w nim zawartych przez organy skarbowe.
Wycena firm i spółek
Wycena przedsiębiorstwa to złożony proces, który jest w stanie zobrazować rzeczywistą wartość firmy tylko wtedy, gdy zostanie umiejętnie przeprowadzony. Eksperci Grupy Trinity S.A. wykorzystują w toku jego realizacji doświadczenie nabyte przez lata współpracy ze spółkami z różnych branż, co umożliwia im uwzględnienie specyfiki danego sektora, a tym samym wyeksponowanie najbardziej wartościowych elementów każdej firmy. Rzetelna analiza podmiotu, a tym samym wytypowanie najważniejszych z jego perspektywy parametrów, takich jak know-how czy kapitał ludzki, umożliwia uzyskanie wartości najlepiej oddającej potencjał rynkowy wycenianej firmy, co może mieć kluczowe znaczenie w procesach takich jak sprzedaż spółki czy fuzja.
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako rzetelnego i kompetentnego partnera w biznesie." Wojciech Kaźmierczak, Prezes Zarządu "Polecam Grupę Trinity S.A. jako kompetentego i wiarygodnego partnera." Adam Tlatlik, Prezes Zarządu "Z przyjemnością polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym firmom." Małgorzata Staroń-Kawka, Z-ca Dyrektora Pionu księgowości ds. podatków. "Zachęcamy do podejmowania współpracy z Grupą Trinity S.A. w zakresie wyceny marek." Tomasz Król, Prezes Zarządu "Polecam Grupę Trinity S.A. jako rzetelną firmę i specjalistów w zakresie wycen przedsiębiorstw." Paweł Pupin, Prezes Zarządu „Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako kompetentnego partnera biznesowego.” Łukasz Kabaciński, Prezes Zarządu "Rekomenduję Grupę Trinity S.A. w oparciu o doświadczenie oraz efekty." Leszek Jastrzębski, Prezes Zarządu "Polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki." Małgorzata Skoczek-Żero, Prezes Zarządu "Uznajemy Grupę Trinity S.A. za godną polecenia innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki", Marek Kotkiewicz "Rekomendujemy Grupę Trinity S.A. jako godną zaufania firmę świadczącą usługi na najwyższym poziomie." Krzysztof Dubiel, Członek Zarządu "Polecam Grupę Trinity S.A. jako ekspertów w zakresie przeprowadzania wycen" Grzegorz Jankowski, Prezes Zarządu „Rekomenduję współpracę z Grupą Trinity S.A. w oparciu o rzetelność i świadczenie usług na najwyższym poziomie.” Tomasz Czeszejko-Sochacki, Prezes Zarządu "Stały kontakt i zaangażowanie analityków Grupy Trinity S.A. pozwoliły na szybką i efektywną realizację zlecenia" Jacek Pilch, Prezes Zarządu „Projekty inwestycyjne realizowane przez Grupę Trinity S.A. są bardzo obiecujące, a skala działania jest godna podziwu." Tomasz Moroz, Prezes Zarządu "Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję ze współpracy z Grupą Trinity S.A., której usługi szczerze polecamy innym przedsiębiorcom." Tomasz Woźniak, Prezes Zarządu "Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję z przebiegu współpracy z Grupą Trinity S.A." Piotr Fortuna, Dyrektor FinansowyRekomendują nas:
Korzyści z przeprowadzenia wyceny przedsiębiorstwa:
- wzmocnienie pozycji przetargowej przy wykorzystaniu informacji zaczerpniętych z wyceny przedsiębiorstwa,
- informacja dla środowiska zewnętrznego na temat kondycji finansowej firmy,
- dostarczenie informacji dotyczącej pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i szans na jego rozwój,
- łatwiejsze podjęcie decyzji o zasadności transakcji M&A, takich jak sprzedaż przedsiębiorstwa,
- sprzedaż firmy odbywa się w oparciu o precyzyjne dane finansowe,
- znajomość wartości udziałów poszczególnych wspólników - wycena udziałów,
- efektywne zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa,
- wzmocnienie pozycji negocjacyjnej z bankami lub innymi instytucjami finansowymi.
Jak przebiega proces wyceny firmy?
Wycena przedsiębiorstwa - co otrzymuje klient?
Podmiot zlecający wycenę otrzymuje raport zawierający:
- charakterystykę przedmiotu wyceny obejmującą szczegółowa analizę jego działalności,
- założenia dotyczące wyceny uwzględniające aspekty makroekonomiczne, prognozy wyników finansowych, perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa oraz planowane inwestycje,
- wycenę przeprowadzoną wytypowanymi wcześniej metodami oraz ostateczną wartość przedsiębiorstwa
Jakie metody wyceny przedsiębiorstwa stosujemy?
Wycena przedsiębiorstwa metodą dochodową:
wartość rynkowa kapitałów własnych szacowana jest na podstawie wartości bieżącej przyszłych przepływów pieniężnych, generowanych przez spółkę, przy założeniu dalszego prowadzenia działalności operacyjnej. Podstawą do dokonania tej wyceny są prognozy finansowe (biznesplan) na okres 3-5 lat. W ramach podejścia analitycy Grupy Trinity S.A stosują najszerzej uznawaną metodę DCF — Zdyskontowanych Przepływów Pieniężnych (Discounted Cash Flow).
Zakres wykonywanych prac przy wycenie tą metodą obejmuje:
- przegląd i ewentualną weryfikację prognoz finansowych spółki pod kątem spójności modelu, kluczowych założeń dotyczących przyszłej działalności operacyjnej,
- wyliczenie wolnych przepływów pieniężnych do spółki (free cash flow to the firm) lub wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli (free cash flow to equity),
- obliczenie stopy dyskonta,
- analizę czynników wewnętrznych i rynkowych, które mogą mieć wpływ na końcowy rezultat wyceny,
- wyliczenie wartości rynkowej kapitałów własnych,
- analizę wrażliwości wyceny,
- sporządzenie raportu z wyceny.
Wycena przedsiębiorstwa metodą porównawczą:
szacowanie wartości spółki tą metodą polega na porównaniu podmiotu do grupy spółek porównywalnych za pomocą określonych wskaźników, np. cena/EBITDA, cena/zysk netto. Wykorzystuje się w tym celu dostępne publicznie dane spółek porównawczych z giełdy papierów wartościowych jak również wskaźniki zaobserwowane na rynku niepublicznym w ramach transakcji M&A. Metoda porównawcza jest stosunkowo szybka, jednak na rzetelności jej wyniku waży odpowiedni dobór grupy porównawczej, który ze względu na wielkość rynku publicznego w Polsce nie jest łatwy, a często wręcz niemożliwy.
Wycena przedsiębiorstwa metodą majątkową:
wycena firmy metodą majątkową przedstawia spółkę jako sumę majątku z uwzględnieniem ciążących na niej zobowiązań. Należą do nich m.in. metoda skorygowanych aktywów netto, metoda likwidacyjna, metoda odtworzeniowa. Jej cechą charakterystyczną jest bazowanie na składnikach bilansowych, co czyni ją stosunkowo prostą, jednocześnie jednak nieodpowiednią dla firm, których wartość może wynikać z pozycji niebilansowych, takich jak marka czy know-how.
Wycena przaedsiębiorstwa - na czym polega?
Wycena przedsiębiorstwa to zespół procedur, analiz i ocen, które prowadzą do oszacowania wartości firmy w jednostkach pieniężnych według stanu w określonym czasie. Wartość́ przedsiębiorstwa ustalona w procesie wyceny nie musi być́ tożsama z jego ceną w transakcji sprzedaży. Na właściwą cenę̨ wpływa bowiem wiele zmiennych czynników, takich jak sytuacja gospodarcza kraju, atrakcyjność́ rynku, strategia rozwojowa firmy, zasoby ludzkie, charakter i sposób wykorzystania posiadanych aktywów.
Jak dokonać wyceny przedsiębiorstwa?:
Dokonując wyceny przedsiębiorstwa należy pamiętać, ze wycena firmy to proces szacowania cenyza aktywa i za korzyści, które firma osiąga dzięki ich efektywnemu zagospodarowaniu. Jest ona sporządzana na określony czas - wycena z jednego miesiąca może różnić się̨ od tej w następnym. Zmienność́ ta jest jednak pożądana – nie chodzi bowiem o określenie wartości firmy raz na zawsze, lecz obserwowanie jak kształtuje się̨ onaw czasie, dzięki pozyskaniu nowych klientów, powziętym inwestycjom czy koniunkturze w branży. Rynek jest bowiem jak żywy organizm i co chwilę pojawiają̨ się̨ na nim nowe informacje, które wpływają̨ na kondycję i działalność́ przedsiębiorstw. W ramach procesu należy też dobrać odpowiednią metodologię, która warunkuje poprawne wykonanie usługi.
Kontakt:
> Indywidualne podejście > Kompleksowe usługi > Wykwalifikowana kadra |
Grupa Trinity S.A. Rynek 7, 50-106 Wrocław Telefon: +48 (71) 330 74 99 |
Nasi eksperci w mediach:
Najczęściej zadawane pytania:
W jaki celu warto wyceniać markę?
Wiedza dotycząca wartości marki przynosi szczególne korzyści, gdy:
- jest wykorzystywana przy analizach strategicznych i inwestycyjnych: opcjach strategicznych, programach restrukturyzacji, projektach inwestycyjnych,
- sprzedawane są umowy licencyjne odnoszące się do korzystania z określonych praw do znaku itp.,
- występują potrzeby bilansowe i podatkowe: aktualizacja wartości bilansowej aktywów, wycena udziałów i akcji (w tym udziałów w spółkach zależnych), ustalenie warunków umów pomiędzy podmiotami powiązanymi (cen transferowych),
- występują potrzeby kredytowe: zabezpieczenie kredytu na akcjach lub udziałach oraz wartościach niematerialnych.
Ile kosztuje wycena marki?
Koszt przeprowadzenia wyceny marki zawsze jest ustalany indywidualnie na bazie specyfiki firmy oraz stopnia skomplikowania struktury produktów sygnowanych danym znakiem towarowym. Dzięki temu z usług Grupy Trinity S.A. korzystają zarówno mikroprzedsiębiorstwa, jak i duże spółki giełdowe.
Ile trwa wycena marki?
Termin realizacji wyceny marki przez ekspertów Grupy Trinity S.A. to minimum 14 dni roboczych liczonych od otrzymania kompletu wymaganych dokumentów.
Czy markę lub znak towarowy wypracowany we własnym zakresie można po dokonanej wycenie przeszacować?
Nie, zabraniają tego przepisy prawne dotyczące rachunkowości. Zwiększenia kapitałów własnych można jednak dokonać pośrednio, za pomocą odpowiednich transakcji kapitałowych.
Czy raport z wyceny marki jest dokumentem uznawanym przez organy skarbowe?
Żadne przepisy prawne nie regulują wymaganej zawartości raportów z wyceny. Z tego powodu sporządzający raport nie może ponosić odpowiedzialności za ewentualne nie uznanie informacji w nim zawartych przez organy skarbowe.
Debiuty giełdowe
Debiut giełdowy to efekt finalny przeprowadzenia kompleksowych analiz, opracowania dokumentów formalno-prawnych i prospektu emisyjnego oraz plasowania oferty wśród inwestorów. Jest to złożony proces, mający na celu dostosowanie spółki do wymogów rynku kapitałowego i - w konsekwencji - jej udany debiut. Eksperci Grupy Trinity S.A. udzielają profesjonalnego wsparcia niezbędnego do wprowadzenia firmy na dominujące w Polsce rynki instrumentów finansowych: NewConnect oraz rynek obligacji Catalyst.
Rekomendują nas:
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako rzetelnego i kompetentnego partnera w biznesie." Wojciech Kaźmierczak, Prezes Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako kompetentego i wiarygodnego partnera." Adam Tlatlik, Prezes Zarządu
"Z przyjemnością polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym firmom." Małgorzata Staroń-Kawka, Z-ca Dyrektora Pionu księgowości ds. podatków.
"Zachęcamy do podejmowania współpracy z Grupą Trinity S.A. w zakresie wyceny marek." Tomasz Król, Prezes Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako rzetelną firmę i specjalistów w zakresie wycen przedsiębiorstw." Paweł Pupin, Prezes Zarządu
„Rekomenduję Grupę Trinity S.A. jako kompetentnego partnera biznesowego.” Łukasz Kabaciński, Prezes Zarządu
"Rekomenduję Grupę Trinity S.A. w oparciu o doświadczenie oraz efekty." Leszek Jastrzębski, Prezes Zarządu
"Polecamy usługi Grupy Trinity S.A. innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki." Małgorzata Skoczek-Żero, Prezes Zarządu
"Uznajemy Grupę Trinity S.A. za godną polecenia innym podmiotom rozważającym wycenę swojej marki", Marek Kotkiewicz
"Rekomendujemy Grupę Trinity S.A. jako godną zaufania firmę świadczącą usługi na najwyższym poziomie." Krzysztof Dubiel, Członek Zarządu
"Polecam Grupę Trinity S.A. jako ekspertów w zakresie przeprowadzania wycen" Grzegorz Jankowski, Prezes Zarządu
„Rekomenduję współpracę z Grupą Trinity S.A. w oparciu o rzetelność i świadczenie usług na najwyższym poziomie.” Tomasz Czeszejko-Sochacki, Prezes Zarządu
"Stały kontakt i zaangażowanie analityków Grupy Trinity S.A. pozwoliły na szybką i efektywną realizację zlecenia" Jacek Pilch, Prezes Zarządu
„Projekty inwestycyjne realizowane przez Grupę Trinity S.A. są bardzo obiecujące, a skala działania jest godna podziwu." Tomasz Moroz, Prezes Zarządu
"Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję ze współpracy z Grupą Trinity S.A., której usługi szczerze polecamy innym przedsiębiorcom." Tomasz Woźniak, Prezes Zarządu
"Wyrażamy zadowolenie i satysfakcję z przebiegu współpracy z Grupą Trinity S.A." Piotr Fortuna, Dyrektor Finansowy
Korzyści z debiutu:
Debiut giełdowy jest dla spółki ważnym krokiem w rozwoju, ponieważ decydując się na upublicznienie, zgadza się ona na ujawnienie swoich działań wszystkim uczestnikom rynku kapitałowego. Pociąga to za sobą szereg obowiązków, jednak korzyści z emisji akcji/obligacji są znacznie większe.
Do najważniejszych zaliczyć należy pozyskanie kapitału, dzięki któremu wiele przedsiębiorstw nie byłoby w stanie rozwijać swojej działalności w tak szybkim tempie, oraz wzrost wiarygodności wśród potencjalnych partnerów biznesowych.
Co oferujemy?
Rynek akcji NewConnect:
- przygotowanie formalnoprawne spółki do debiutu,
- pomoc w przygotowaniu dokumentu informacyjnego,
- wsparcie w prawidłowym wypełnianiu ciążących na spółce obowiązków informacyjnych,
- sporządzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia spółki,
Rynek obligacji Catalyst:
- zbadanie sytuacji spółki i branży, w której działa, perspektyw rozwoju branży i pozycji spółki na jej tle,
- zbadanie zdolności finansowej spółki,
- sporządzenie propozycji nabycia i innych materiałów, które będą przekazywane potencjalnym inwestorom,
- organizację i przeprowadzenie procesu emisji prywatnej obligacji lub listów zastawnych emitenta (private placement),
- sporządzenie dokumentu informacyjnego na potrzeby ubiegania się o wprowadzenie instrumentów dłużnych emitenta do obrotu na Catalyst,
- przygotowanie dokumentów oraz przeprowadzenie działań rejestracyjnych w KDPW i GPW dotyczących instrumentów dłużnych wprowadzanych na Catalyst i doprowadzenie do pierwszego dnia notowania,
- przygotowanie emitenta do wypełniania obowiązków informacyjnych.
Kontakt
> Indywidualne podejście > Kompleksowe usługi > Wykwalifikowana kadra |
Grupa Trinity S.A. Rynek 7, 50-106 Wrocław Telefon: +48 (71) 330 74 99 |
Nasi eksperci w mediach:
FAQ
W jaki celu warto wyceniać markę?
Wiedza dotycząca wartości marki przynosi szczególne korzyści, gdy:
- jest wykorzystywana przy analizach strategicznych i inwestycyjnych: opcjach strategicznych, programach restrukturyzacji, projektach inwestycyjnych,
- sprzedawane są umowy licencyjne odnoszące się do korzystania z określonych praw do znaku itp.,
- występują potrzeby bilansowe i podatkowe: aktualizacja wartości bilansowej aktywów, wycena udziałów i akcji (w tym udziałów w spółkach zależnych), ustalenie warunków umów pomiędzy podmiotami powiązanymi (cen transferowych),
- występują potrzeby kredytowe: zabezpieczenie kredytu na akcjach lub udziałach oraz wartościach niematerialnych.
Ile kosztuje wycena marki?
Koszt przeprowadzenia wyceny marki zawsze jest ustalany indywidualnie na bazie specyfiki firmy oraz stopnia skomplikowania struktury produktów sygnowanych danym znakiem towarowym. Dzięki temu z usług Grupy Trinity S.A. korzystają zarówno mikroprzedsiębiorstwa, jak i duże spółki giełdowe.
Ile trwa wycena marki?
Termin realizacji wyceny marki przez ekspertów Grupy Trinity S.A. to minimum 14 dni roboczych liczonych od otrzymania kompletu wymaganych dokumentów.
Czy markę lub znak towarowy wypracowany we własnym zakresie można po dokonanej wycenie przeszacować?
Nie, zabraniają tego przepisy prawne dotyczące rachunkowości. Zwiększenia kapitałów własnych można jednak dokonać pośrednio, za pomocą odpowiednich transakcji kapitałowych.
Czy raport z wyceny marki jest dokumentem uznawanym przez organy skarbowe?
Żadne przepisy prawne nie regulują wymaganej zawartości raportów z wyceny. Z tego powodu sporządzający raport nie może ponosić odpowiedzialności za ewentualne nie uznanie informacji w nim zawartych przez organy skarbowe.